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마음공부

[스크랩] 육조단경 `신회선사 2`

by Borealis 임박사 2014. 9. 26.

하루는 조사께서 대중에게 알려 이르시기를 "나에게 한 물건이 있으니 머리도 없고 꼬리도 없으며 이름도 없고 글자도 없으며 등도 없고 낯도 없으니 모든 사람은 알지 못하겠는가?"
신회가 나와서 이르기를 "이것이 모든 부처님의 본원이요 신회의 불성이 나이다"
조사께서 이르시기를 "너에게 말하기를 이름도 없고 글자도 없다고 말했거늘 네가 문득 본원이니 불성이니 하고 부르니
(그렇게 알아서는)네가 돌아 가서 한 지방의 지도자가 되더라도 또한 다만 하나의 知解종도를 이루게 되리라"
신회선사는 후에 경락
(서울)

에 들어 가서 조계의 돈교를 크게 넓히고 현종기를 지어서 세상에 널리 포교(遊行)하셨다.

조사께서 여러 종문들이 난처한 질문을 두루(힐책)하려고 나쁜 마음을 일으켜서 법좌 아래 많이 모인 것을 보시고 가엽게 여기신 까닭에 이르시기를 "도를 배우는 사람이 일체의 착한 생각과 악한 생각을 응당 제하기를 다하면 가히 이름이 이름 없음을 자성이라 이름하는 둘이 없는 성품이 이 (거짓)이름한 것의 실다운 성품인 것이니, (이)실다운 성품 위(理: 실상의 진제)에 일체의 교문(事: 속제의 차별문)을 건립한 것이니 말 아래 문득 모름지기 스스로 볼지니라"
모든 사람이 설함을 듣고서 모두 다 예
(절)을 드리고 스승으로 모시기를 청하였다.

 

Addressing the assembly one day, the Patriarch said, "I have an article which has no head, no name nor appellation, no front and no back. Do any of you know it?"

Stepping out from the crowd, Shen Hui replied, "It is the source of all Buddhas, and the Buddha-nature of Shen Hui."

"I have told you already that it is without name and appellation, and yet you call it 'Source of Buddhas' and 'Buddha-nature'," reproved the Patriarch. "Even if you confine yourself in a mat shed for further study (as is the wont of the Bhikkhus), you will be a Dhyana scholar of secondhand knowledge only (i.e., knowledge from books and verbal authority instead of Knowledge obtained intuitively).

After the death of the Patriarch, Shen Hui left for Loyang, where he spread widely the teaching of the Sudden School. The popular work entitled 'An Explicit Treatise on Dhyana Teaching' was written by him. He is generally known by the name Dhyana Master He Ze (the name of his monastery).

Seeing that many questions were put to him in bad faith by followers of various Schools, and that a great number of such questioners had gathered around him, the Patriarch addressed them out of compassion as follows:--

"A treader of the Path should do away with all thoughts, good as well as evil ones. It is merely as an expedient that the Essence of Mind is so called; it cannot really be named by any name. This 'non-dual nature' is called the 'true nature', upon which all Dharma systems of teaching are based. One should realize the Essence of Mind as soon as one is spoken to about it."

Upon hearing this, every one made obeisance and asked the Patriarch to allow them to be his disciples.

출처 : International Dharma Instructors
글쓴이 : 법안 9기 원글보기
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