한 동자가 있으니 이름은 신회이고 양양 고씨의 자손이다.
나이 열셋에 옥천으로부터 와서 뵙고
예(절)를 하니 조사께서 이르시기를 "선지식이
멀리 오느라 고생이 많았으니 곧 근본을 얻어 가지고 왔느냐?
만일 근본이 있은 즉 합당히 주인을 알 것이니 시험으로 말해 보아라"
신회가 이르기를 "머무름 없는 것(無住)으로써 근본을 삼으오니 보는 것이 곧 이 주인이옵니다"
조사께서 이르시기를 "이 사미야 어찌 합당이
(그리)쉽게 말하느냐?" 하시고 주장자로 세 번을
내리치시니 신회가 이에 여쭙기를 "화상께서 좌선하시옵는데 보시옵니까? 보시지 않으옵니까?"
조사께서 이르시기를 "내가 너를 때렸는데
아프냐? 아프지 않으냐?"
답해 이르기를 "아프기도 하고 아프지 않기도 하나이다"
조사께서 이르시기를 "나도 또한 보기도 하고
보지 않기도 하노라"
신회가 여쭙기를 "어떤 것이 또한 보기도 하고 또한 보지 않기도 하는 것이 옵니까?"
조사께서 말씀하시기를
"내가 보는 것은 항상 내 마음에 허물 만 보고 다른 사람의 옳고 그름과 좋고 나쁨을 보지 않나니, 이로써 또한 보기도 하고 보지 않기도 하는
것이니라.
네가 말하는 또한 아프기도 하고 아프지 않기도 한 것은 어떠한 것인가?
네가 만일 아프지 않다면 나무나 돌과 같은
것(무정물)
이요,
만일 아프다하면 곧
범부와 같아서 곧 노하여 원망을 일으킬 것이니,
네가 앞서 보고 안 본다는 것은 바로 양변이요,
아프고 아프지 않는다는 것은 바로
생멸인 것이니
네가 자성을 아직 보지 못하고 감히 그런 쓸데없이 이론의 말을 하느냐?"
A thirteen-year-old boy named Shen Hui, who was born of a Gao family of Xiang Yang, came from Yu Quan Monastery to tender homage to the Patriarch.
"My learned friend," said the Patriarch, "it must be hard for you to undertake such a long journey. But can you tell me what is the 'fundamental principle'? If you can, you know the owner (i.e., the Essence of Mind). Try
to say something, please."
"Non-attachment is the fundamental principle, and to know the owner is to realize (the Essence of Mind)," replied Shen Hui.
"This Samanera (novice) is fit for nothing but to talk loosely," reproved the Patriarch.
Thereupon Shen Hui asked the Patriarch, "In your meditation, Sir, do you see (your Essence of Mind) or not?"
Striking him three blows with his staff, the Patriarch asked him whether he felt pain or not. "Painful and not painful," replied Shen Hui. "I see and I see not," retorted the Patriarch.
"How is it that you see and see not?" asked Shen Hui.
"What I see is my own faults," replied the Patriarch. "What I do not see is the good, the evil, the merit and the demerit of others. That is why I see and I see not. Now tell me what you mean by 'painful and not painful'. If you feel no pain, you would be as a piece of wood or stone. On the other hand, should you feel pain, and anger of hatred is thereby aroused, you would be in the same position as an ordinary man.
"The 'Seeing' and 'not Seeing' you referred to are a pair of opposites; while 'painful' and 'not painful' belong to that category of Dharma which becomes and ceases (i.e., Samskrita Dharma, conditioned or caused elements). Without having realized your own Essence of Mind, you dare to hoodwink others."
신회가 예배하고 뉘우쳐 사죄하자 조사께서 다시 이르시기를
"네가 만약 마음이 미혹해서 보지 못했으면 선지식에게
물어서 길을 찾을 것이요, 네가 만일 마음을 깨달았다면 곧 자성을 보았으니 법대로 수행할 것이거늘, 네가 스스로 미혹하여 제 마음을 보지 못하고
도리어 와서 나의 보고 보지않음을 묻느냐?
나의 봄은 스스로 아는 것(반야로써 봄)
이거늘 어찌 너의 미혹함을 대신하며, 네가 만일 스스로 본다면 또한 나의 미함을 대신할 수
없거늘, 어찌 스스로 알고 스스로 보지 못하고 이에 나의 보고 보지 않음을 묻느냐?"
신회가 다시 예를 드려 백여번 절을 하며 잘못된
허물을 사죄하고 부지런히 모시고 시봉하며 좌우를 떠나지 않았다.
Shen Hui apologized, made obeisance, and thanked the Patriarch for his instruction.
Addressing him again the Patriarch said, "If you are under delusion and cannot realize your Essence of Mind, you should seek the advice of a pious and learned friend. When your mind is enlightened, you will know the Essence of Mind, and then you may tread the Path the right way. Now you are under delusion, and do not know your Essence of Mind. Yet you dare to ask whether I know my Essence of Mind or not. If I do, I realize it myself, but the fact that I know it cannot help you from being under delusion. Similarly, if you know your Essence of Mind your knowing would be of no use to me. Instead of asking others, why not see it for yourself and know it for yourself?"
Making obeisance more than a hundred times, Shen Hui again expressed regret and asked the Patriarch to forgive him. (Henceforth) he worked diligently as the Patriarch's attendant.
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